Connect with us

Hi, what are you looking for?

Jewish Business News


Roman Abramovich wins legal battle over allegations that Putin ‘directed him to buy Chelsea’

His lawsuit targets journalist Catherine Belton’s best-selling book, “Putin’s People: How The KGB Took Back Russia And Then Took On The West”

Roman Abramovich
Roman Abramovich

A High Court judge in London ruled that Russian native billionaire Roman Abramovich did not acquire the Chelsea FC on the orders of Russian President Vladimir Putin. It was alleged that he did so as part of a ploy by Putin to gain influence in the West.

Last April, journalist Catherine Belton, a former correspondent for the Financial Times in Moscow, published her best-selling book, “Putin’s People: How the KGB Took Back Russia And Then Took On The West”, (HarperCollins). It alleged that Abramovitch was a soldier of Putin’s in England.

Belton claimed Abramovich “acted under Kremlin instruction” when he paid £150 million for the Premier League club in 2003.

Please help us out :
Will you offer us a hand? Every gift, regardless of size, fuels our future.
Your critical contribution enables us to maintain our independence from shareholders or wealthy owners, allowing us to keep up reporting without bias. It means we can continue to make Jewish Business News available to everyone.
You can support us for as little as $1 via PayPal at
Thank you.

According to the Mirror, Abromovich’s lawyer Hugh Tomlinson said that readers of the book would conclude that Abramovich “had been used as the acceptable face of a corrupt and dangerous regime” and had a corrupt relationship with President Putin, acting as his ‘cashier’.”

However, Belton’s and HarperCollins’ lawyer, Andrew Caldecott, pointed out that the reference to Abramovich being a cashier was in quotation marks, which they said implied that this was simply someone else’s perspective. Furthermore, the book “recorded a clear denial from a ‘person close to Abramovich'” that he purchased Chelsea on Putin’s orders.

In a ruling issued on Wednesday, Justice Tipples determined that readers of the book would interpret Abramovich to be “under President Vladimir Putin’s control, and on President Putin’s and the Kremlin’s orders, he has had to make the fortune from his business empire available for the use of President Putin and his regime.

“The claimant had no choice but to comply with these directives since, if he had not, he would have lost his fortune to the Russian state and could have been banished or imprisoned.”

Justice Tipples further stated that an average reader would interpret the book to say that “the claimant purchased Chelsea Football Club in 2003 at the direction of President Putin in order for Russia to achieve recognition and influence in the UK.”

The judge ruled that all nine of the meanings were defamatory to Abramovich.

She also concluded that the charges in the book are presented as declarations of fact, rather than as expressions of opinion, as HarperCollins and Belton had contended.

Abramovich’s spokesperson said: “We are pleased that the judge has found that the book carries a total of nine defamatory allegations against Mr. Abramovich, in line with the arguments in Mr. Abramovich’s initial claim. Today’s judgment further underscores the need for the false and defamatory claims about Mr. Abramovich to be corrected as soon as possible.”



You May Also Like

World News

In the 15th Nov 2015 edition of Israel’s good news, the highlights include:   ·         A new Israeli treatment brings hope to relapsed leukemia...


The Movie The Professional is what made Natalie Portman a Lolita.


After two decades without a rating system in Israel, at the end of 2012 an international tender for hotel rating was published.  Invited to place bids...

VC, Investments

You may not become a millionaire, but there is a lot to learn from George Soros.