Connect with us

Hi, what are you looking for?

Jewish Business News


Historian Misquoted in ‘Times’ Article: No Credible Scholars Doubt Temples Were on Mount



A professor who was quoted in last week’s controversial New York Times article expressing doubt about the historical validity of the Jewish temples in the Old City of Jerusalem wrote a letter to the editors of the Times insisting she had been misquoted,  saying that “no credible scholars … question the existence of the two temples or who deny that they stood somewhere on the Temple Mount.”

Jodi Magness, a professor of Early Judaism at the University of North Carolina, Chapel Hill, wrote that the existence of the temples “is not nearly as contested” as the article in theTimes suggested.

Please help us out :
Will you offer us a hand? Every gift, regardless of size, fuels our future.
Your critical contribution enables us to maintain our independence from shareholders or wealthy owners, allowing us to keep up reporting without bias. It means we can continue to make Jewish Business News available to everyone.
You can support us for as little as $1 via PayPal at
Thank you.

Literary sources leave little doubt that there were two successive ancient temples in Jerusalem dedicated to the God of Israel (the first destroyed in 586 B.C., and the second in 70 A.D.). These sources and archaeological remains indicate that both temples stood somewhere on the Temple Mount.

The only real question is the precise location of the temple(s) on the Temple Mount. The site of the Dome of the Rock is the most likely spot for various reasons, despite the lack of archaeological evidence or excavations. I know of no credible scholars who question the existence of the two temples or who deny that they stood somewhere on the Temple Mount.

Shortly after the article was originally published on Friday, its central premise—that there is significant controversy over the existence of the Jewish temples—was critiqued by a number of experts, including Michael Satlow of Brown University. The paper was forced to edit the article and issue a correction that admitted they had “misstated the question that many books and scholarly treatises have never definitively answered concerning the two ancient Jewish temples. The question is where precisely on the 37-acre Temple Mount site the temples had once stood, not whether the temples had ever existed there.”



You May Also Like

World News

In the 15th Nov 2015 edition of Israel’s good news, the highlights include:   ·         A new Israeli treatment brings hope to relapsed leukemia...


The Movie The Professional is what made Natalie Portman a Lolita.


After two decades without a rating system in Israel, at the end of 2012 an international tender for hotel rating was published.  Invited to place bids...

VC, Investments

You may not become a millionaire, but there is a lot to learn from George Soros.